Hvad er min bil værd?

Få et pristjek af din bil. Vi giver dig et gratis og uforpligtende bud, som er inkl. afhentning på din adresse.

  • Hjælp både dig selv og os med at opnå den bedste pris! Vi anbefaler du vedhæfter billeder af din bil.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Hvad er min bil værd?

Der er mange faktorer, der afgør, hvad din bil er værd. Prisen afhænger af mærke, model, motortype og naturligvis ting som kørte kilometer og bilens stand og udstyr. Endelig skal du regne med, at der er store forskelle på, hvad du kan opnå af pris – afhængigt af køberen.

Der kan nemlig være titusindvis af kroner i forskel, om du sælger bilen til private, til en forhandler eller til eksport. Der er også stor forskel i bøvl og omstændelighed, og du bør tage en nøje afvejning af bilen, situationen og den pris, du gerne vil opnå i handlen.

Hvad er min brugte bil værd, når jeg sælger til private?

Du kan sandsynligvis opnå den bedste pris for din bil, men det er også her, der er mest arbejde og usikkerhed forbundet med dit bilsalg.

Når du skal prissætte bilen, bør du kaste et grundigt blik på markedet og din egen bil. Find nogle biler, der ligner din mest muligt, og se, om du kan skyde dig ind på, hvor din bør ligge i feltet. Det kan være rigtig svært at opveje ting som kørte kilometer og ekstraudstyr op i forhold til hinanden. Årstal og udgave vejer tungt, men det gør dine kørte kilometer i allerhøjeste grad også, hvis de adskiller sig markant fra de andre på markedet.

Endelig bør du være ærlig og realistisk, når du vurderer bilens stand i forhold til de andre. Herfra er det så dit temperament, der afgør prisen. Jo lavere pris, desto hurtigere handel – hvis din bil altså er attraktiv. Regn med en del skambud og forslag om skøre byttehandler, når du sælger privat.

Derudover skal du være knivskarp, hvis der kommer nogen og kigger på din bil. Du skal tjekke kørekort, og du bør sidde med i bilen, når den bliver prøvekort, for det kan blive en træls forsikringssag, hvis ’køber’ stikker af med bilen, og du har givet ham nøglerne. Endelig skal du gøre dig grundigt umage, hvis I kommer til en handel. Sørg for, at du får pengene, inden du overdrager bilen, og sørg for, at din købsaftale er lavet, så du ikke hænger på noget efterfølgende.

Hvad er min brugte bil værd, når jeg sælger til forhandler?

Det er nemt og hurtigt at handle med en forhandler, men det har også en pris. Forhandleren skal sælge bilen til cirka dét, du kunne have fået for den i privat handel, og derfor er prisen typisk noget lavere. Forhandleren løber nemlig flere risici ved at købe din bil. Han skal dels give garanti til den kommende køber, ligesom han ikke er garanteret, at han kan sælge bilen, inden den taber mere værdi.

Køber du samtidigt bil af forhandleren, kan du typisk få en højere pris for den, men fortjenesten kan hurtigt blive slugt af prisen på din nye bil. Vil du sælge til en forhandler, anbefaler vi, at du får mindst tre bud på den, for der kan være kæmpe forskelle i prisen. Nogle vurderer, hvad bilen er værd ud fra din nummerplade, mens andre vil se bilen i ’levende live’.

Hvad er min bil værd, når jeg sælger til eksport?

Hvis din bil er eksportegnet, kan du sandsynligvis opnå den bedste pris ved at lade den eksportere til udlandet. Om bilen er eksportegnet, afhænger af model, årgang, udstyr og bilens stand. Det skal være en attraktiv bil i udlandet – uden det på nogen måde behøver at være en bil i luksusklassen. Derudover skal bilen typisk have en 3-10 år på bagen, og den må gerne have kørt mange kilometer og have lidt buler og tydeligt slid.

Der er nemlig typisk her, at fordelen ved eksport for alvor skal findes. Årsagen til de bedre priser ved eksport skal nemlig findes i de lavere mekanikerlønninger og driftsomkostninger i udlandet. Eksempelvis kan en god familiebil med 250.000 kilometer på tælleren sætte grå hår i hovedet på ejerne, hver gang der kommer en mislyd. En sådan bil er også svær at afsætte til en god pris på det danske marked, da de fleste potentielle købere også frygter for de kommende mekanikerudgifter, og det får prisen til at dale betragteligt – sammen med buler og slitage, naturligvis.

I lande med lavere mekanikerlønninger, afgifter og driftsomkostninger skræmmer en lille bule og et par kommende reparationer ikke på samme måde, og derfor er bilen mere attraktiv. Læg dertil, at Danmark har nogle af de laveste bilpriser i verden, når vi altså set bort fra de voldsomme afgifter. En afgiftsfri bil fra Danmark er derfor en attraktiv vare i udlandet.

Sådan når vi frem til vores bud…

Vi tager altid udgangspunkt i den danske handelspris, når vi giver vores bud. Vi finder prisen ved at sammenligne din bil med 5-10 lignende biler af samme model, årgang og kilometerantal. Så finder vi gennemsnitsprisen af disse og trækker de fem procent fra, som du normalt opnår i rabat ved ren handel. Så fratrækker vi yderligere tre procent i klargøringsgebyr. Så har vi eksportfradraget til SKAT på 15 procent – eller minimum 8.500 kroner for personbiler og 4.500 kroner for varebiler.

Når alt dette er lagt samme og trukket fra, har vi den pris, vi mener, vi kan tilbyde dig for din bil. Processen er helt og aldeles transparent, og vores fortjeneste skal hverken findes i krejleri eller kræmmeradfærd – men i rendyrket udbud og efterspørgsel på de forskellige europæiske markeder for brugte biler.